Sunday, May 1, 2011

Wahai Murobbi!

Perhatikan gambar di atas. indah bukan? yang menambah keindahannya ialah air yang mengalir terjun penuh yakin tanpa putus-putus.
ada 3 pasu dalam landscape ini. pasu yang paling atas (Pasu 1) memainkan peranan yang paling penting untuk memastikan supaya air terus mengalir ke Pasu 2 dan Pasu 3. Pasu 1 kena penuh dahulu, sebelum dapat dicurahkan ke pasu 2. kalau pasu 1 tidak penuh-penuh, (gara-gara pasu itu pecah kat bawah misalnya) maka terputus lah aliran air terjun ke Pasu 2. kesannya, kita tak akan dapat menikmati air terjun bertingkat seperti yang ada dalam gambar ini. Dengan kata lain, hasrat MakCik Gayah (tuan punya Landscape ni) untuk menghiasi laman rumah beliau dengan air terjun bertingkat tak kesampaianlah..


Demikianlah juga hubungan antara Murabbi dan Mutarabbi.
Hubungan Murabbi-Mutarabbi umpama Hubungan Pasu 1-Pasu 2. Yang menjadi salah satu KUNCI penting kepada kejayaan pembinaan Mutarabbi (adik2 Usrah) ialah Peranan yang dimainkan Murabbi-ah/ Naqib-ah itu sendiri..

sebab;
.
Murabbi dahulu yang harus Faham sebelum Mutarabbi Faham.


Murabbi dahulu yang harus mengikhlaskan niat sebelum mengingatkan Mutarabbi dengan Tafsir al-Ikhlas atau Hadis 1 (Niat).


Murabbi dahulu yang kena beramal, sebelum 'push' adik-adiknya beramal.


Murabbi dahulu yang kena tinggalkan Jahiliyyah (music2 lagho, dota, layan Korea, merokok, simpan aweks/ pakwe) sebelum menyeru Mutarabbi untuk tinggalkan Jahiliyah tersebut.


Murabbi hendaklah marah dirinya terlebih dahulu, sebelum marah jika Mutarabbi lembap dalam dakwah dan tarbiyah.


Murabbi hendaklah terlebih dahulu baiki akhlak nya yang masih 'slack' sebelum menegur Mutarabbi nya supaya berakhlak mulia.


Murabbi dahulu yang harus menjejakkan kaki ke dalam syurga, sebelum tarik Mutarabbi ke dalam nya


Oleh itu,


Wahai Murabbi-murabbi yang baca tulisan ini sekalian! Ketahuilah,bahawa tugas kalian amatlah berat!
Maka semaklah diri kalian dahulu, sebelum semak mutaba'ah amal adik-adik usrah kalian!


Sekian.

No comments:

Post a Comment