Saturday, August 27, 2011

"You set the tone"

Dr Morgenstern, Chief of Surgery dan merangkap Chief of ER di County General Hospital, kelihatan runsing dan agak gelisah sedang berbual serius dengan Dr Mark Greene, Chief of Resident merangkap hero utama di dalam kisah drama series terlama di dunia, ER. Something bad terjadi di wad kecemasan (ER) County General Hospital. Colleague kepada Dr Greene, Nurse Carol Hathaway sedang unconscious dan kritikal gara-gara drug overdose. Carol sengaja cuba bunuh diri, gara-gara putus cinta dengan Dr Doug Ross, pediatrician kacak bergaya lakonan George Clooney.

(sila kan klik link dibawah untuk memahami lebih dalam apa yang saya sampaikan di atas.) 

Dr Morgenstern menutup perbualan serius dengan Dr Greene dengan mengatakan,

"The Unit looking to you, Mark. You set the tone."

Mark sebagai ketua Residents di Hospital itu di lihat sebagai orang yang bertanggung-jawab untuk menetukan keputusan case terbabit di unit Kecemasan. Keputusan tindakan selanjut-nya keatas Carol akan ditentukan oleh Mark. Memang, sangat sukar untuk kita menjadi dokter sekaligus kawan kepada patient kita. Apatah lagi dalam kes yang kritikal seperti ini. Mark Greene harus lakukan sesuatu yang tepat!

Scene diatas adalah salah satu dari beberapa scene awal dalam drama series ER. ER yang bermula pada tahun 1994 dan berakhir pada tahun 2010 telah memaparkan kisah drama dan kehidupan doktor-doktor Amerika Syarikat yang bertugas di County General Hospital, Chicago. 

Berkaitan dengan scene diatas, saya tidak mahu mengulas dan menceritakan detail tentang kisah selanjutnya dan apa yang jadi pada Nurse Hathaway, dan apa kisah cinta dia dengan Doug Ross. Tak perlu. Cuma, yang saya rasa sangat menarik untuk diambil ibrah dari kisah ER ini ialah ucapan keramat Dr Morgenstern dalam kisah ini, 

"The Unit looking to you, Mark. You set the tone."

kalimat ini lah yang diwarisi oleh Dr Greene selepas dia menggantikan Dr Morgenstern selepas bersara daripada jawatan Chief of ER.

pada seoson 8 ER, sewaktu hari terakhir Dr Greene bertugas di ER (episode terakhir bagi Anthony Edward sebelum watak-nya itu di-mati-kan gara-gara Brain Tumor), Dr Greene menggunakan kalimat warisan Dr Morgenstern ini untuk menasihati Dr John Carter supaya membuat keputusan dan bertindak sebagai Chief of ER. 

"You set the tone , Carter."

Selang beberapa musim (season) ER, pada hari terakhir Carter di ER sebelum beliau terbang ke Afrika (selepas mengambil keputusan untuk berkhidmat di Afrika membantu misi kemanusiaan UN di sana), dia menasihati Dr Morris yang ber-perwatakan dungu dan lucu, yang sedang pening2 di luar ER. 

"You set the tone, Morris!"

"Huh?!" tanya Morris dengan dungu-nya.

"Hehe Never mind" jawab Carter dengan slumber.


Ikhwah fillah yang dikasihi sekalian,

Yang saya ingin sampaikan di dalam posting kali ini ialah, dalam hidup kita yang penuh dengan tanggung-jawab ini, tanggung jawab diri, keluarga, dan terutama urusan ummat ini, kita kena sedar bahawa kita-lah yang mencorakkan menentukan nada dan gaya lenggok sesuatu perkara. Kita yang set the tone untuk urusan diri, keluarga, masyarakat, negara, dan Ummah ini.

Lebih-lebih lagi, ikhwah fillah yang ana kasihi sekalian, kita sebagai murobbi dan Naqib usrah, hendaklah sedar bahwa, kita lah yang set the tone untuk mutarabbi-mutarabbi dan adik-adik usrah kita. Kita-lah yang menentukan hala-tuju mereka dan mencorakkan tarbiyah adik-adik binaan kita dengan style kita tersendiri untuk membina mereka.

Kalau kita lihat usrah kita terlalu santai, ketahuilah, kitalah yang bertanggung jawab untuk set the tone menjadikan usrah kita santai.

Kalau kita berasa adik-adik usrah kita banyak bantah cakap kita, banyak cakap benda merapu dan lari topik, banyak main-main dan tak serius dengan kehadiran kita sebagai Naqib mereka, ketahui-lah ikhwah fillah sekalian, sedar atau tidak kitalah yang mungkin telah set the tone supaya usrah kita berlaku macam tu. 

Dalam tak sedar, mungkin saja kita ada maklumkan ke adik-adik usrah, "Kalau dengan ana, santai-santai jer, kalau tak setuju, boleh terus bantah," Mungkin saja terjadi macam tu.

Oleh itu, gaya hidup kita, pattern dan pola tarbiyah adik-adik usrah kita, perjalanan pergerakan Jamaah kita, perjalanan cawangan da'wah yang kita jadi Mas'ul disitu, atau pun perjalanan persatuan yang kita pegang sangata-sangat-lah bergantung kepada kita untuk memimpinnya.

Jangan kita salah-kan objek yang kita pimpin, gara kita sendiri yang salah cara dalam memimpin dan set the tone.

Dari Nabi Shallallahu alaihi wassalam bahwa beliau bersabda: Ketahuilah! setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap kamu akan dimintai pertanggungjawaban terhadap apa yang dipimpin. Seorang raja yang memimpin rakyat adalah pemimpin, dan ia akan dimintai pertanggungjawaban terhadap yang dipimpinnya. Seorang suami adalah pemimpin anggota keluarganya, dan ia akan dimintai pertanggungjawaban terhadap mereka. Seorang istri juga pemimpin bagi rumah tangga serta anak suaminya, dan ia akan dimintai pertanggungjawaban terhadap yang dipimpinnya. Seorang hamba abdi juga pemimpin atas harta tuannya, dan ia akan dimintai pertanggungjawaban terhadap apa yang dipimpinnya. Ingatlah! Setiap kamu adalah pemimpin dan masing-masing kamu akan dimintai pertanggungjawaban atas apa yang dipimpinnya

(HR Bukhari Muslim)

"You set the tone, Murobbi" =)

No comments:

Post a Comment