Friday, June 29, 2012

5 Simple Rules of Happiness

Sekeping foto kelihatan simple yang dishare dalam FB telah membuat saya termenung panjang. 
5 Simple Rules of Happiness. 

Entah kenapa, foto tanpa gambar yang mengandungi 5 point ini terasa lebih bermanfaat berbanding kitab-kitab Fikrah, dakwah yang pernah saya baca. Kenyataan yang agak melampau namun begitulah yang saya rasakan sekarang. Mungkin juga kerana kelima-lima mesej yang terkandung dalam gambar ini sangat kena dengan "Waqi'" (baca: kena atas batang hidung) saya pada saat ini. Entah lah.
 


Namun, sebenarnya, kata-kata yang simple yang mudah ditelan, di-digest, dan di-absorb seperti diatas lebih membuka minda dan hati kita untuk memperbaiki diri (baca: menTarbiyah diri) berbanding kata-kata yang lebih bombastic dan sophisticated, tapi sebenarnya hampeh macam penyedut hampagas.

Lebih baik kita amalkan semua perkara yang kita ketahui, walaupun ianya hanya sedikit, daripada kita mengamalkan hanya sedikit daripada segudang ilmu yang kita pernah ketahui.

Kalau tak salah ingatan saya, Prof Dr Muhaya pernah berkata,

"Seringkali kita ni tuan-tuan& puan-puan, banyak tahu (berilmu) tapi tak nak buat (beramal). Lebih baik kita tahu sedikit, tapi buat semua dan setakat yang kita tahu, daripada kita tahu banyak benda, tapi tak buat langsung atau buat sedikit saja daripada perkara yang kita tahu."

Sekian.

No comments:

Post a Comment